ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Ανακαλύφθηκαν στο Θιβέτ «γκράφιτι» από πατημασιές και παλάμες σε πετρώματα ηλικίας έως 226.000 ετών

0

Στο Θιβέτ μάλλον ανακαλύφθηκε το αρχαιότερο δείγμα προϊστορικής παιδικής τέχνης.

Επιστήμονες από την Κίνα, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν στην περιοχή Κουεσάνγκ του Οροπεδίου του Θιβέτ, σε υψόμετρο περίπου 4.200 μέτρων, μία σειρά από πέντε αποτυπώματα χεριών και άλλων τόσων πατημασιών πάνω σε πετρώματα, τα οποία χρονολογούνται προ 169.000 έως 226.000 ετών, δηλαδή από τη Μέση Πλειστόκαινο Περίοδο.

Αν αυτά τα αποτυπώματα δημιουργήθηκαν από πρόθεση και όχι τυχαία, τότε θα μπορούσε να θεωρηθούν το αρχαιότερο γνωστό παράδειγμα «ακίνητης» τέχνης, τουλάχιστον τρεις έως τέσσερις φορές παλαιότερο από αντίστοιχες περιπτώσεις στη Γαλλία (σπήλαιο Σοβέ), στην Ισπανία (σπήλαιο Ελ Καστίγιο) και στην Ινδονησία (νήσο Σουλαβέζι), που χρονολογούνται πριν από 30.000 έως 45.000 χρόνια.Remaining Time-0:00FullscreenMute

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ντέηβιντ Ζανγκ του Πανεπιστημίου της Γκουανγκτσού, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science Bulletin», σύμφωνα με τη βρετανική «Ντέιλι Μέιλ», ανέφεραν ότι οι παλάμες και οι πατημασιές αποτυπώθηκαν πάνω στην επιφάνεια μαλακού και γλιστερού πετρώματος τραβερτίνη, το οποίο στη συνέχεια απολιθώθηκε και έτσι διατήρησε τα ίχνη. Με βάση τα σχήματα και τα μεγέθη, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι επρόκειτο για δύο «δημιουργούς», πιθανότατα παιδιά ηλικίας επτά έως δώδεκα ετών. Αν αυτό, όντως, ισχύει, ενισχύει προηγούμενες ενδείξεις από άλλα μέρη ότι τα παιδιά ήταν ανάμεσα στους πρώτους «καλλιτέχνες» του γένους Homo.

Απολιθωμένες πατημασιές και πιο σπάνια αποτυπώματα παλάμης έχουν κατά καιρούς βρεθεί σε διάφορα μέρη του κόσμου και τα περισσότερα έγιναν μάλλον χωρίς πρόθεση, αλλά μέσα από κάποια γεωλογική διαδικασία στην πορεία απολιθώθηκαν. Παραμένει έτσι το ερώτημα τι ακριβώς μπορεί να θεωρηθεί προϊστορική τέχνη. Αν π.χ. τα παιδιά, παίζοντας στη λάσπη, άφησαν τα αποτυπώματά τους πάνω σε ένα μαλακό πέτρωμα -κάτι που αποτελεί μία από τις εικασίες των ερευνητών για την περίπτωση του Θιβέτ– τότε αυτό πόσο θεωρείται όντως τέχνη;

Πάντως, δεν είναι σαφές ποιό είδος έφτιαξε τα αποτυπώματα στους θιβετιανούς βράχους (όχι μέσα σε σπήλαιο), αν και σε εκείνη την περιοχή εκτιμάται ότι τότε υπήρχαν οι μυστηριώδεις Ντενίσοβαν, αρχαίοι συγγενείς των Νεάντερταλ.

Νίκος Σταυρέλης: Eκμαυλισμός συνειδήσεων

Previous article

2η Ψηφιακή Μετάβαση: Επόμενοι γεωγραφικοί σταθμοί Βοιωτία-Κορινθία-Φθιώτιδα-Φωκίδα-τμήμα της Αχαΐας και Βόρειας Εύβοιας

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *