Λίγες εκθέσεις αγαπήθηκαν τόσο. Είναι ίσως η μοναδική που τίμησε με κάθε δυνατό τρόπο την έννοια του εορτασμού των 200 ετών από το 1821 (χωρίς εκπτώσεις σε εικαστικότητα, ντοκουμέντα, συναίσθημα). Μπορεί χθες να έπεσε αυλαία για την «1821 Πριν και Μετά» στο Μουσείο Μπενάκη και όμως η έκθεση θα συνεχίσει να υπάρχει!
Τρεις όροφοι, 2.500 τετραγωνικά μέτρα, 1.200 εκθέματα, τρεις ενότητες, σχεδόν έξι μήνες λειτουργίας -αντί για οκτώ όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός, εξαιτίας των περιορισμών της πανδημίας. Δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες -δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα ο τελικός αριθμός. Αναρίθμητες αναρτήσεις στα social media όπου οι χρήστες ένιωσαν την ανάγκη όχι απλά να αποτυπώσουν την επίσκεψή τους, αλλά κυρίως να μοιραστούν μια εμπειρία βαθιά, μια εμπειρία που δεν προσέφερε μόνο γνώσεις και τροφή για σκέψη, άλλα κυρίως ενεργοποίησε κρυφούς πίδακες και συγκίνησης. Η μεγαλειώδης έκθεση που παρουσίασε το Μουσείο Μπενάκη «1821 Πριν και Μετά», μαζί με την Τράπεζα της Ελλάδος, την Εθνική Τράπεζα και την Αlpha Bank, μπορεί να ολοκληρώθηκε το βράδυ της Κυριακής που έμεινε ανοιχτή ως τα μεσάνυχτα, όμως η ζωή της συνεχίζεται με πολλούς τρόπους.
Παραμένει ζωντανή η έκθεση οπωσδήποτε μέσα από τις αφηγήσεις και την προσωπική μνήμη κάθε θεατή. Αλλά και μέσω σειράς ψηφιακών προϊόντων που ετοίμασε το μουσείο Μπενάκη, που ευτύχισε αυτό το διάστημα να ζήσει μέρες μιας μικρής κοσμογονίας, παρά τους περιορισμούς της πανδημίας. Μας θύμισε την μοναδική ενέργεια που ανέβλυζε διαρκώς τους μήνες της έκθεσης As One από τον ΝΕΟΝ και το Μarina Abramovic Institute. Θύμιζε το πάθος του κοινού και το δέος στις εκθέσεις για τον Γιάννη Τσαρούχη.
Επιστροφή όμως στην έκθεση για το 1821, την πλέον μεγαλειώδη και ουσιαστική που έγινε με αφορμή τα 200 χρόνια από την ελληνική Επανάσταση -και αναρωτιέται κανείς τι δέος και συγκίνηση θα ένιωθαν οι ξένοι ηγέτες αν είχαν την ευκαιρία να την δουν στις 25 Μαρτίου του 2021 που ήρθαν στην Αθήνα καλεσμένοι του Ελληνα πρωθυπουργού (σημειώνουμε ότι η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς ήταν στημένη και έτοιμη για το κοινό από τις 3 Μάρτη, αλλά άνοιξε στις 13 Μάη λόγω του lockdown».
Όπως ανακοίνωσε το Μουσείο Μπενάκη σήμερα, μια μέρα μετά την αυλαία της έκθεσης, δημιούργησε μια σειρά από ψηφιακά προϊόντα που την αφορούν. Ανάμεσά τους, ένα ντοκιμαντέρ για την προετοιμασία και το στήσιμό της, μια εικονική περιήγηση 360° με ηχητική ξενάγηση και μια εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας. Τα προϊόντα αυτά την καθιστούν προσβάσιμη στο κοινό, όπου και αν βρίσκεται και όποτε και αν θέλει να την «επισκεφθεί». Συγκεκριμένα:
Εικονική περιήγηση 360° με ηχητική ξενάγηση
Εικονική Περιήγηση Χρήστου Κωνσταντακόπουλου, πολύτιμων συνεργατών που έχουν στηρίξει και προβάλλει το Μουσείο και το έργο του με παραγωγές υψηλού επιπέδου κατά τη τελευταία δεκαετία, δημιουργήθηκε μια εικονική περιήγηση 360° με ηχητική ξενάγηση στην επετειακή έκθεση «1821 Πριν και Μετά». Με μια ξεχωριστή κινηματογραφική ματιά, οι άνθρωποι της Faliro House, με επικεφαλής την Έλλη Σκρέτα, ξεναγήθηκαν στην έκθεση, γνώρισαν τα εκθέματα, συνομίλησαν με τους επιμελητές της έκθεσης Τάσο Σακελλαρόπουλο και Μαρία Δημητριάδου και ετοίμασαν τρεις σύντομες ηχητικές ξεναγήσεις -μία για κάθε ενότητα της έκθεσης- συμπληρωμένες με φωτογραφικές λήψεις του χώρου από κάμερα 360 μοιρών. Η κάθε ξενάγηση γίνεται από τους επιμελητές στα ελληνικά με αγγλικούς υπότιτλους και διαρκεί 5 λεπτά.
Η παρακολούθηση των βίντεο της εικονικής περιήγησης είναι σχεδιασμένη για φορητές συσκευές, κινητά τηλέφωνα, tablet και μάσκα VR, μέσω της εφαρμογής YouTube, όπου η κίνηση γίνεται με την περιστροφή της συσκευής. Μπορεί να γίνει και με προσωπικό υπολογιστή, μέσω του YouTube channel του Μουσείου Μπενάκη (@TheBenakiMuseum), όπου οι χρήστες μπορούν να κινηθούν με τη χρήση του κέρσορα. Τα βίντεο θα είναι διαθέσιμα και μέσω του διαδικτυακού τόπου του Μουσείου (benaki.org), στην ιστοσελίδα της επετειακής έκθεσης και στην ενότητα των «Πολυμέσων».
Ντοκιμαντέρ «1821 πριν και μετά : The making of»
Με την προσφορά και τη συνεργασία της ομάδας AbFab Productions και της Κυριακής Βήρου δημιουργήθηκε το ντοκιμαντέρ διάρκειας 50 λεπτών «1821 Πριν και Μετά: The Μaking of. Η προετοιμασία μιας μοναδικής έκθεσης». Το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί τα στάδια προετοιμασίας της έκθεσης από το 2016 έως το 2021, από την αρχική σύλληψη και την επιλογή των εκθεμάτων, τον εμπλουτισμό του υλικού και τη συντήρησή του, έως τη μεταφορά και την εγκατάστασή τους στους εκθεσιακούς χώρους. Ο θεατής ανακαλύπτει την αφετηρία του εγχειρήματος, το σκεπτικό, τη δομή και την ταυτότητα της έκθεσης καθώς και κάποιες εκπλήξεις και ιστορίες που κρύβονται πίσω από επιλεγμένα έργα.
Το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε ήδη από την ΕΡΤ2 και την ERT World και στη συνέχεια θα είναι διαθέσιμο στo ΥouΤube κανάλι του Μουσείου Μπενάκη (@TheBenakiMuseum).
Ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με την Cosmote TV
Σε συνεργασία με την COSMOTETV, το Μουσείο Μπενάκη ετοιμάζει ένα ντοκιμαντέρ που θα «ξεναγεί» τον θεατή στα εκθέματα και την ιστορία, μέσα από τη ματιά των ανθρώπων που εμπνευστήκαν και επιμελήθηκαν την έκθεση «1821 Πριν και Μετά». Τον ρόλο του «επισκέπτη» αναλαμβάνει στο ντοκιμαντέρ ο ηθοποιός Θάνος Χρόνης, ενώ οι επιμελητές της έκθεσης Τάσος Σακελλαρόπουλος και Μαρία Δημητριάδου «ρίχνουν φως» στα γεγονότα και τους πρωταγωνιστές που σημάδεψαν την πρώτη εκατονταετία του νέου ελληνικού κράτους. Το ντοκιμαντέρ θα κάνει Α’ τηλεοπτική προβολή το 2022 στο COSMOTE HISTORY HD, το μοναδικό κανάλι αφιερωμένο αποκλειστικά στην Ελλάδα, την ιστορία, τον πολιτισμό, τα ήθη κι έθιμά της.
Ελληνες και Ελλάδα
Το Μουσείο Μπενάκη, σε συνεργασία με την Marketing Greece, τη μη κερδοσκοπική εταιρεία του ΣΕΤΕ, που έχει ως αντικείμενο την ενίσχυση του ελληνικού τουρισμού μέσα από την επανατοποθέτηση και την προώθηση του τουριστικού προϊόντος, προετοιμάζει τη δημιουργία ενός ωριαίου ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία Ηλία Γιαννακάκη. Το ντοκιμαντέρ θα αποτυπώσει τη σημασία και το νόημα της έκθεσης «1821 Πριν και Μετά» ως μιας κιβωτού μνήμης και ταυτότητας, ως μιας διερεύνησης του τρόπου με τον οποίο, εντέλει, συγκρότησαν οι Έλληνες τη σύγχρονη Ελλάδα μέσα από την Επανάσταση. Αυτή η εξαιρετική συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη και της Marketing Greece αναδεικνύει την αποκρυστάλλωση της ελληνικότητας στα σύγχρονα χρόνια, προβάλλει τη χώρα μας μέσα από την ιστορία και τον πολιτισμό της και περιγράφει πώς ένα πνευματικό ίδρυμα, όπως το Μουσείο Μπενάκη, μπορεί να αρθρώσει όλες αυτές τις θεματικές σε μια μοναδική έκθεση.
Εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας (AR)
Με την εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας «Benaki 1821» που δημιούργησε η εταιρεία Moptil, η οποία αναπτύσσει εφαρμογές επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας, οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα να «συνομιλήσουν» με περισσότερα από 30 εκθέματα και να τα γνωρίσουν με διαφορετική ματιά. Μέσα από την οθόνη της συσκευής τους θα δουν έργα τέχνης να «ζωντανεύουν», θα δοκιμάσουν ψηφιακά ρούχα και προσωπικά αντικείμενα ηρώων της Επανάστασης και θα ανακαλύψουν από πολύ κοντά λεπτομέρειες εκθεμάτων, τις οποίες δεν έχουν τη δυνατότητα να δουν διαφορετικά. H εφαρμογή θα διατίθεται δωρεάν και θα λειτουργεί σε κινητές συσκευές Android και Apple που υποστηρίζουν τις πλατφόρμες AR core και AR kit.
Comments