ΙΣΤΟΡΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Φιλέας Φογκ μας προσκαλεί στον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες.

0

Η υπόθεση του βιβλίου εξελίσσεται στο Λονδίνο την Τετάρτη 02/10/1872 . Ο πλούσιος Άγγλος Φιλέας Φογκ ζει μια φιλήσυχη ζωή υπολογίζοντας με μαθηματική ακρίβεια κάθε λεπτομέρεια της. Συχνάζει στην λέσχη Reform, όπου τα μέλη της, όλοι επιφανείς άνδρες της εποχής ,είναι γνωστοί για τις προοδευτικές τους ιδέες στο χώρο της πολιτικής και της επιστήμης.

Εμπλεκόμενος σε ένα καυγά με άλλα μέλη της Λέσχη αποφασίζει να αποδείξει πως μπορεί να κάνει κάποιος το γύρο του κόσμου μέσα σε 80 μέρες. Στοιχηματίζοντας την μισή του περιουσία,σε περίπτωση που χάσει, και χρησιμοποιώντας την άλλη μισή για να κάνει αυτό το παράτολμο ταξίδι ,ο μέχρι πρότινος comme il faut Φιλέας βρίσκεται με τον Γάλλο υπηρέτη του Πασπαρτού να διασχίζουν ολόκληρη την γη χρησιμοποιώντας πλοία, τρένα και ελέφαντες ενώ παράλληλα ένας ντετέκτιβ της Αγγλικής αστυνομίας τους κυνηγά πιστεύοντας λανθασμένα πως είναι κλέφτες τραπέζης .

Κάπου στην Ινδία συναντά και ο Φιλέας τον έρωτα στο πρόσωπο της Αούντα, Ινδής χήρας την οποία σώζει από βέβαιο θάνατο. Λεπτομέρειες του ταξιδιού και το τέλος, δεν θα σας το γράψω ώστε όσοι δεν το έχουν διαβάσει να το διαβάσουν και όσοι το έχουν διαβάσει είναι νομίζω περιττό.

Ο ‘’Γύρος του κόσμου σε 80μέρες’’ είναι το 11 ο βιβλίο της συλλογής ‘’Εξαιρετικά ταξίδια’’ η οποία περιλαμβάνει συνολικά 54 βιβλία του Ιούλιου Βερν και εκδίδονταν από τον γαλλικό οίκο Hetzel το διάστημα 1863 μέχρι το θάνατο του συγγραφέα το 1905. Στην εποχή που εκδίδεται η συλλογή βιβλίων, η ανθρωπότητα βρίσκεται μπροστά σε τεράστιες επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις. Στα τέλη του 19 ου αιώνα, ο κόσμος
από την μια διψά για νέες εφευρέσεις και προσπαθεί να οραματιστεί ένα μέλλον όπου η ανθρωπότητα θα ΄χει εντάξει την τεχνολογία στην δούλεψη της ενώ παράλληλα ένα άλλο κομμάτι του κόσμου φοβάται πως αυτή η εισαγωγή της τεχνολογίας στην καθημερινότητα του θα επιφέρει καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, οκνηρία και πιθανή υποδούλωση των ανθρώπων στις μηχανές..

Είναι απίστευτο πως μέχρι και σήμερα η ανθρωπότητα συνεχίζει να πιστεύει πάνω -κάτω τα ίδια.

Ο Ιούλιος Βερν ανήκει στην πρώτη κατηγορία ανθρώπων. Πιστεύει πως η τεχνολογία θα απελευθερώσει την ανθρωπότητα και θα την βοηθήσει να ανακαλύψει τον κόσμο γύρω της: Από τον πυρήνα της γης μέχρι το διάστημα.

Φυσικά αυτές οι ιδέες δεν είναι τόσο ‘’καινούργιες’’. Τα περισσότερα βιβλία του στηρίζονται σε προγενέστερα έργα με παρόμοια θεματική χωρίς να ελαχιστοποιεί σε τίποτα το εξαιρετικό έργο του Ιούλιου Βερν. Ο ίδιος ο Βερν λέγεται πως εμπνεύστηκε την ιστορία του, όταν καθισμένος σε ένα γαλλικό καφέ διάβασε στην εφημερίδα του μια τουριστική ρεκλάμα της αγγλικής τουριστικής εταιρίας Thomas Cook and Son ( ναι αυτής που χτύπησε κανόνι στην αγορά πέρσι, αν δεν κάνω λάθος). Η εταιρία προσέφερε τον γύρο της γης σε αποφασισμένους τουρίστες που διψούσαν για περιπέτειες με διάρκεια ένα 7μηνο.

Η εφημερίδα δημοσίευε κάθε μέρα σχεδόν γράμμα του Thomas Cook με εντυπώσεις από το ταξίδι και πολλοί αναγνώστες έβρισκαν ομοιότητες ανάμεσα στα γράμματα και στο βιβλίο στην συνέχεια. Ο Ιούλιος Βερν δανείστηκε πολλά στοιχεία από διάφορες πηγές καθώς και από τα σύγχρονα γεγονότα της εποχής του π.χ το 1869 άνοιξε η Διώρυγα του Σουέζ ενώ το 1870 ολοκληρώθηκε ένα μεγάλο κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου της Ινδίας.

Η Αγγλία έχοντας πατήσει γερά το πόδι της στην Ινδία, με το άνοιγμα της Διώρυγας του Σουέζ, κέρδισε τεράστιο χρόνο στα θαλάσσια ταξίδια της. Έχοντας σαν προτεκτοράτο της και την Αίγυπτο διαφέντευε στην κυριολεξία την πρόσβαση από την Μεσόγειο προς τον Ινδικό Ωκεανό, στερεώνοντας την παντοδυναμία της στην περιοχή.

Ο Ιούλιος Βερν επικρίθηκε πως στο συγκεκριμένο βιβλίο ‘’διαφήμισε’’ αυτή την παντοκρατορία της Μεγάλης Βρετανίας στην περιοχή. Ιδιαίτερα, το γεγονός πως έσωσε την χήρα Ινδή από το να καεί μαζί με την σωρό του άνδρας της, έθιμο το οποίο υπήρχε στην Ινδία εκείνα τα χρόνια, θεωρήθηκε από αρκετούς αναγνώστες και μεταγενέστερους μελετητές ως παρέμβαση της ‘’πολιτισμένης Δύσης στην πρωτόγονη Ανατολή’’ και μια ωραιοποίηση της αποικιοκρατίας ως σωτηρία για τον ‘’οπισθοδρομικό’’ ινδικό πολιτισμό.

Μια διαπίστωση που κάνει ο αναγνώστης είναι πως πουθενά δεν υπάρχει αερόστατο στην ιστορία μας. Τα αερόστατα ήταν πολύ δημοφιλή την εποχή του Βερν αλλά δεν αναφέρθηκε ως μέσο μεταφοράς στο βιβλίο. Παρόλα αυτά σε πολλές εκδόσεις του χρησιμοποιήθηκε η εικόνα του αερόστατου ενώ και σε μεταφορές του βιβλίου στο κινηματογράφο ή την τηλεόραση το βλέπουμε συνεχώς.

Δεν ήταν παρά μια αναφορά στο πρώτο βιβλίο που έκανε διάσημο τον συγγραφέα και το οποίο έφερε το τίτλο ‘’5 εβδομάδες με αερόστατο ‘’ και μάλλον οι εκδόσεις μας έκλειναν το μάτι για να μην ξεχνιόμαστε πως ο συγγραφέας είχε και άλλα ‘’Εξαιρετικά ταξίδια’’ για να αγοράσουμε. Αυτή η υπενθύμιση πέρασε μέσα στα χρόνια και πολλοί ταυτίζουν πλέον το αερόστατο με το συγκεκριμένο βιβλίο.

Όπως ο Ιούλιος Βερν δανείστηκε στοιχεία για να το γράψει, πολλοί ήταν και εκείνοι που εμπνεύστηκαν στην συνέχεια από το βιβλίο του στην πραγματική ζωή να μιμηθούν το ταξίδι του Φιλέα Φογκ. Η πρώτη που το κατάφερε ήταν η Ελίζαμπεθ Κόχραν το 1889 φεμινίστρια δημοσιογράφος η οποία έκανε το γύρο του κόσμου σε 72 μέρες ακολουθώντας την διαδρομή του Φιλέα και συνάντησε τον Ιούλιο Βερν στην Αμιένη και ο τελευταίος ως τώρα μιμητής του ταξιδιού ήταν ο ποδηλάτης Μαρκ Μπομόντ, ο οποίος ολοκλήρωσε το ταξίδι του σε 78 μέρες, 14ώρες και 40 λεπτά.

Το βιβλίο γνώρισε τεράστια επιτυχία και μεταφράστηκε σχεδόν σε όλες τις γλώσσες του κόσμου. Έχει μεταφερθεί με επιτυχία δεκάδες φορές σαν θεατρικό έργο, στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση, ενώ έχει προσαρμοστεί και σαν ραδιοφωνικό πρόγραμμα.

Παρότι έχει περάσει στην συνείδηση του κόσμου, τις τελευταίες δεκαετίες, πως τα βιβλία του Ιούλιο Βερν είναι για παιδιά νομίζω πως ένα φανταστικό ‘’εξαιρετικό’’ ταξίδι όλοι μας το έχουμε ανάγκη, ειδικά εν μέσω πανδημίας.. Τι λέτε; Να ετοιμαστούμε για ένα γύρο του κόσμου;

πηγή: Το κουτί της Πανδώρας

Ενίσχυση 4,6 εκατ. ευρώ για τους παραγωγούς της κορινθιακής σταφίδας

Previous article

Όπερα «Ιλιάδα» του Ομήρου σε λιμπρέτο και μουσική του Παναγιώτη Καρούσου και σκηνοθεσία Βανέσσας Καλκάνη, με τη Φιλαρμονική ΚΕΠΑΠ Δήμου Κορινθίων υπό την διεύθυνση της αρχιμουσικού Γλυκερίας

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *