ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Η πρώτη περιβαλλοντική αδειοδότηση του Οδοντωτού από το 1896

0

της Ελένης Μπότα

Στην τελική ευθεία το έργο της χάραξης για την επέκταση του ιστορικού τρένου του Οδοντωτού από τα Καλάβρυτα μέχρι τη Μονή της Αγίας Λαύρας, προκειμένου να επιτευχθεί η περαιτέρω ανάπτυξη του αλλά και για να συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

Η επέκταση θα είναι 5 χιλιόμετρα, ενώ παράλληλα τρέχει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την υφιστάμενη γραμμή, η πρώτη που γίνεται από την λειτουργία του έργου το 1896. Η δημόσια διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα διαρκέσει μέχρι τις 17/2/2022.

Ο Οδοντωτός ξεκινά από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Διακοπτού στην Βόρεια Πελοπόννησο και κινείται προς τα νότια-νοτιοδυτικά ακολουθώντας το φαράγγι του π.Βουραϊκού. Αφού διανύσει απόσταση 22.350m, καταλήγει στην πόλη των Καλαβρύτων σε υψόμετρο 720m από την επιφάνεια της θάλασσας.

Πρόκειται για τη στενότερη εν ενεργεία οδοντωτή γραμμή στον κόσμο με πλάτος 0,75m. Το συνολικό μήκος της είναι 22.350μ και είναι η μοναδική οδοντωτή σιδηροδρομική γραμμή στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τα απογραφικά στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., ο Οδοντωτός εξυπηρετεί σε ετήσια βάση 120.000 – 130.000 επιβάτες. Λαμβάνοντας υπόψη τιμή κανονικού εισιτηρίου του Οδοντωτού σιδηρόδρομου 9.5 ευρώ για μονή διαδρομή και 19 ευρώ με επιστροφή και παιδικού εισιτηρίου 4.8 ευρώ για μονή και 9.6 ευρώ με επιστροφή, εκτιμάται ότι τα συνολικά έσοδα της γραμμής από τα εισιτήρια είναι της τάξης των 1.200.000 – 1.500.000 ευρώ.

Εκτιμάται τέλος ότι το ετήσιο κόστος συντήρησης της Σιδηροδρομικής Γραμμής είναι της τάξης των 400.000 ευρώ.

Η ανάπτυξη και η λειτουργία του έργου πραγματοποιούνται από την ΟΣΕ Α.Ε. και τις υπόλοιπες εταιρείες του Ομίλου.

Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος αποτελεί έργο της περιόδου του Χαριλάου Τρικούπη που ξεκίνησε το 1889 και εγκαινιάστηκε στις 10 Μαρτίου 1896 επί κυβερνήσεως Θεόδωρου Δηλιγιάννη.

Αποτέλεσε ένα από τα δυσκολότερα έργα για την εποχή του λόγω του ιδιαίτερα δύσβατου εδάφους αλλά και του μεγάλου υψομέτρου στο οποίο κατέληγε, καθώς ο Οδοντωτός αποτελεί τον πλέον ορεινό σιδηρόδρομο της Ελλάδας.

Η σύμβαση της κατασκευής του Οδοντωτού και της εκμετάλλευσής του για 92 χρόνια υπογράφηκε το 1889 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των “Σιδηροδρόμων – Πειραιώς –Αθηνών – Πελοποννήσου” (ΣΠΑΠ). Η κατασκευή της γραμμής ανατίθεται στη Γαλλική εταιρεία ΑΤΩΝ.

Τα έργα κατασκευής του δικτύου ξεκίνησαν το 1889 και εγκαινιάστηκαν 7 χρόνια αργότερα, στις 10 Μαρτίου του 1896.

Από το 2003 έως το 2009 έγινε ριζική ανακατασκευή της γραμμής, των γεφυρών, των τούνελ και παρελήφθησαν καινούργιες υπερσύγχρονες αυτοκινητάμαξες.

Με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού, Υ.Α. ΥΠΠΟ/ΔΟΛΑΠ/Γ/2091/30436 (ΦΕΚ 553/Β/10-07-1996) όλες οι εγκαταστάσεις του οδοντωτού σιδηροδρόμου Διακοπτού – Καλαβρύτων είναι χαρακτηρισμένες ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο.

Σήμερα, μετά από περισσότερα από 120 χρόνια σχεδόν συνεχούς λειτουργίας του Οδοντωτού, σχεδιάζεται η επέκταση της γραμμής προς Ι.Μ. Αγίας Λαύρας και το Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων και παράλληλα την ένταξή του σε φορέα εκμετάλλευσης τουριστικών τρένων.

πηγή: capital.gr

Λουτράκι – Πέθανε αντιεμβολιαστής γιατρός – Στο νοσοκομείο και η κόρη του

Previous article

Ηλίας Μόσιαλος: Τι ξέρουμε για τη νέα παραλλαγή από το Καμερούν

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published.