ΙΣΤΟΡΙΑ

Ο εγκέλαδος στο Ξυλόκαστρο

0

Στις περιοχές της αρχαίας Ελλάδας που πλήττονταν από σεισμούς κυριαρχούσε η λατρεία του Ποσειδώνα.
Στο Ξυλόκαστρο, στον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό, είχαν βρεθεί απομεινάρια ναού του Ποσειδώνα ο οποίος είναι κυρίαρχος επί της γης, όπως δηλώνει το όνομά του (από το πόσις-αφέντης, κύριος και δάων ή δη-γη, Ενοσίχθων, Εννοσίγαιος-από το ένοσις =σεισμός, κίνηση και γαία, δηλαδή αυτός που κινεί, ταράζει την γη, αλλά και Μοχλευτήρ, Σεισίχθων, Δαμασίχθων.
Η διαμόρφωση της Κορινθίας με τον ισθμό, τα όρη, ποταμούς, κόλπους και φαράγγια αποδίδεται στον Ποσειδώνα.
Οι Αριστοναύτες τον τιμούσαν και για το ιερό δένδρο του, το Πεύκο, που η ξύλευσή του ήταν ιδανική για την κατασκευή των πλοίων.
Η ρητίνη χρησιμοποιείτο για συγκόλληση ξύλου ναυσιπλοΐας αλλά και ως Οίνου ευωδία, για τον τοπικό οίνο ρετσίνας, της Σικυώνας.
…πίτυς και ρητίνης αλοιφήν”
(Πλούραχος, συμποσιακά, Πρόβλημα Γ)
Άλλωστε και το κρασί «…και το κρανίον σίει» ως ο Εγκέλαδος.
Στο σπήλαιο Πιτσών, την «Σπηλιά του Σαφτουλή» ανάμεσα στα ευρήματα ήταν και κονάρια δηλαδή κουκουνάρια, ο ιερός καρπός του Πεύκου για τους Κορινθίους. Πιτυούσα-πευκοφόρα η κορινθιακή γη, σείετε και πάλλει και στους αγώνες των Ισθμίων οι νικητές ελάμβαναν στέφανο απο πεύκο, “στεφανίτης πίτυς” “…ως η με (πίτυς) ην στέμμα των αγώνων πάτριον”.
Ο Λουκάνιος, αρχιερέας της Κορίνθου στο συμπόσιο που παράθεσε κατά τους τριετείς αγώνες των Ισθμίων, εστίασε και τον Πλούταρχο και στα “του Πλουτάρχου συμπόσια ζητήματα” διασώζονται διάλογοι όπως:
“…διότι και δύο Θεοί, είναι κύριοι της υγρής και γόνιμης αρχής. Ο μεν Ποσειδών κύριος της θάλασσας και όλου του υγρού στοιχείου, ο δεν Διόνυσος κύριος της βλάστησης, δενδρίτης…δια τας ναυπηγίας μάλιστα των τε ξύλων παρέχει τα πλοϊμότητα”
Λάτρευαν δηλαδή τον Ποσειδώνα ως σεισμοκράτη (το ένα άλογο του ήταν ο Εγκέλαδος) ως ξυλευτή των πλοίων αλλά και του Διονύσο ως δενδρίτη, θεο της βλαστησης.
Μια Κορινθιακή εκδοχή από την Ελληνική μυθολογία μας αναφέρει ότι ο Εγκέλαδος χάνει τη ζωή του από τον Σειλινό, ο οποίος έτρεχε και στη Κυλλήνη. Κατά την επικρατέστερη άποψη νικήθηκε από τη θεά Αθήνα στη διάρκεια της Τιτανομαχίας μετά από εκσφενδόνιση εναντίον του της Σικελίας ή του όρους Αίτνα.
Το βάρος, που έπεσε επάνω του, με βάση το μύθο, του φέρνει δυσφορία και τον κάνει, αναστενάζοντας, να δημιουργεί σεισμούς.
(Ο καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Παναγιώτης Φάκλαρης τονίζει πως ο Ποσειδώνας είναι κύριος των σεισμών και όχι ο γίγαντας Εγκέλαδος). Γιαυτό κάτι ήξεραν περισσότερο οι πρόγονοί μας που τον τιμούσαν.

Το Βέλγιο θεσπίζει την 4ημερη εργασία

Previous article

Βροχές, καταιγίδες και χαλαζοπτώσεις περιλαμβάνει η πρόγνωση του καιρού για σήμερα Τετάρτη. Πού θα κυμανθεί η θερμοκρασία.

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *