Ένα από τα πιο καθημερινά παράπονα των Ελλήνων οδηγών αφορά το κόστος των διοδίων στους εθνικούς αυτοκινητόδρομους. Και όχι άδικα. Πολλοί καταγγέλλουν εδώ και χρόνια ότι το ύψος των διοδίων είναι δυσανάλογο σε σχέση με τις παροχές, ενώ η απουσία ουσιαστικών υπηρεσιών ασφαλείας και υποδομής εντείνει την αίσθηση αδικίας.
Ωστόσο, βρισκόμαστε πλέον μπροστά σε μια ριζική αλλαγή.
Έρχεται η χιλιομετρική χρέωση σε όλους τους αυτοκινητόδρομους
Το σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης, που εφαρμόζεται πιλοτικά στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Πάτρα), φαίνεται πως ήρθε για να μείνει. Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό site “New Sooto”, το νέο μοντέλο προβλέπει:
- Χρέωση με βάση τη διανυθείσα απόσταση
- Αυτόματη επιστροφή χρημάτων αν ο οδηγός εξέλθει πρόωρα από τον αυτοκινητόδρομο
- Χρήση πομποδέκτη (τύπου Olympia Pass) χωρίς στάση στις θυρίδες
Το παλιό ζωνικό σύστημα, όπου πληρώνεις το ίδιο είτε διανύσεις 5 είτε 50 χλμ., βαίνει προς κατάργηση. Το νέο σύστημα έχει ήδη εξοικονομήσει πάνω από 9 εκατ. ευρώ για τους οδηγούς, με μειώσεις χρεώσεων έως και 76%.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το πλάνο προβλέπει:
- Καθολική εφαρμογή της χιλιομετρικής χρέωσης σε όλους τους εθνικούς άξονες
- Κατάργηση των φυσικών θυρίδων πληρωμής
- Ενιαίο ευρωπαϊκό δίκτυο πομποδεκτών, για χρήση και σε άλλες χώρες της Ε.Ε.
Με απλά λόγια: σε 5 χρόνια, δεν θα υπάρχουν υπάλληλοι στα διόδια, ούτε χρήματα ή κάρτες. Θα υπάρχουν μόνο ηλεκτρονικά μέσα αναγνώρισης.
Το κοινωνικό τίμημα της “προόδου”
Η ευκολία είναι αδιαμφισβήτητη. Λιγότερες ουρές, ακριβής χρέωση, ταχύτερη διέλευση. Όμως, η τεχνολογική πρόοδος φέρνει και συνέπειες. Οι εργαζόμενοι στις θυρίδες των διοδίων, που εξυπηρετούσαν χιλιάδες οδηγούς καθημερινά, οδηγούνται σε σταδιακή απώλεια θέσεων εργασίας.
Όπως έχει συμβεί και σε άλλους κλάδους (ταμίες σε σούπερ μάρκετ, πρατήρια καυσίμων, λιανικό εμπόριο), η αυτοματοποίηση και η τεχνητή νοημοσύνη μειώνουν τις «παραδοσιακές» θέσεις εργασίας.
Το ερώτημα παραμένει
Μπορεί η τεχνολογική πρόοδος να θεωρείται αδιαμφισβήτητο βήμα μπροστά, όμως ποιος στηρίζει τους ανθρώπους που μένουν πίσω; Ποια πολιτική πρόβλεψη υπάρχει για τους υπαλλήλους διοδίων, που ενδέχεται να βρεθούν σύντομα χωρίς εργασία;
Και τελικά, είναι οι μειώσεις στα διόδια αρκετές για να «ισοφαρίσουν» τις κοινωνικές απώλειες;
Το μέλλον πλησιάζει – ηλεκτρονικά, αυτόματα, γρήγορα. Το ζήτημα είναι πώς θα φτάσουμε εκεί όλοι μαζί, χωρίς να αφήσουμε κανέναν πίσω.
Comments